Nubuvvet ( Peygamberlik), Velayet( Velilik) Ne Demektir. Hak Yol Cümlesi ile Nasıl Bir İlişki Kurar ?
Nubuvvet(Peygamberlik): Hakk Yolda Hakk bilgisinin Alemde nehak kurumsallaşmalara karşı, Hakkın Emri Rızasını bildiren ve bunun için mücadele eden Hakikat elçisi. Hakikat kurumsallaşması. Hakk Deryasında Xızır nurlu can iradesi. Eşit paylaşım, yaşam ve toplumsal özgürlük tutkusunun zuhuru. Emr olunan irade. Yoktan varoluş. Hz. Adem’den, Hz. Muhammed’e kadar süren Hakikat arayışı. Ölümlü alem ve Cennet, Cehennem beklentisi. Allah ve Kul ilişkisi, Biat kurumsallığı.
Velayet( Velilik): Hakk Yasasında kurumsallaşan Peygamberliksel aşamalarda Nehakların saptırıp çıkarları doğrultusunda ele geçirip sömürü aracı yaptığı durumda açığa çıkan zamanın Hakikat savunucusu. Peygamberliksel doğumun elçisi. Hakk Yasasını tüm zamanlarda bitiştiren, devamlılığını sağlayan öz savunma. Canın kaus anlarında ışık kapısı. Hakk Deryasında Xızır(Hızır) nurunun zuhuru. Xızır(Hızır) aklı, bilgisi. Ana Kadın şefaati. Akl edilen irade. Vardan doğum. İlk nurdan Kal u Bele’den (Evrenin doğumundan) ve Varoldukça Hakk’kı anlamlandırdıkça sürecek olan Hakk Yasasına, Xızır(Hızır) nuruyla bağlı Hakikat arayışı. Ölümsüz Evren, Ölümsüz Can(Nur) Cennet ve Cehhennem aramayan canında Hakkı bir sayan akl. El Ele El Hakka düsturu ile, Hakk canın parçası, İtikat ve İkrarlık ilişkili Rıza toplum kurumsallaşması.
Hakk Yol Nubuvvet ve Velayeti birbirini tamamlayan ve doğuran zamanın tüm birikmişliklerinin, coğrafya, inanç ve yaşamda sıkışmışlıkların (Kaus) aşılmasında Hakikat arayışları ve doğumları olarak görür. Nubuvvet(Peygamberlik) Hakk Yasasının emir hattı üzerinden Hakkın Tecellisinin 10(on) temel Rıza kuralı üzerine kurulur. Bu temel 10 kural Velayetin(Velilik- Xızırlaşma-Hızırlaşma) gerekçesidir de. Nubuvvet’in yaşadığı doğum çelişkisini kendini bilme düsturu üzerinden Velayetin gayreti el verir. Hakk kendi manası çözüldükten sonra açığa çıkar. Kırklar cemi Muhammet Mustafa için kendini bulma, Hakk’kı bilme halinin açılımıdır. El Velayet (Xızır-Hızır) gayreti Ali’nin nefesinden akar canına. Ali gayretin doğum kapısıdır. Ana Fatma doğum kapısının sır veren, sırrı rıza ile farş edendir. Mana Anadan doğar. Keramet Ana’nın hakikatidir. Hacerin sevdasıdır. Meryem Ananın sevdasıdır. İsis’in, İnanna’nın, Afroditin sevdasıdır. Rızasıdır. Geriye kalan Hakk yolunda yasanın yaşaması için bedeldir. Enkidu,Yar İsmail,Pir Hüseyin, Zeynep Ana,Ebuzer, Mansure Hellac, Nesimi, Bawa İshak, Bawa Mansur, Axucan, Hacı Bektaş (Bextxweş), Bedretine Maşık bu hakikatin bedel kapılarıdır. Bizleri Hakk aşkına Xızır gayreti yola revan kılanlara aşk olsun. Hakk Deryasında mana kesinitisizdir. Ayrıştırılamaz ne coğrafya ne de zaman olarak. Mala, mülke tamah etmişlerin Nemrutların, Firavunların tarihi bile zamanı bölmezken, zamanı bölüp bizleri kör fani kılmak isteyenlerin tarihine iman etmek Hakk’kın Emr-i Rızasına, Velayetin Xızırlaşan gayretine şirk koşmaktır. Nubuvvet 10(on) hakikat kuralını emir olarak alır. Bu kurallar tüm canlılığın rızalı olduklarıdır. Gerisi gayret ile pay edilendir. Karşıtlık, düşmanlık üzerinden yol sürmek Nehak’ın işidir. Hakk Yol da olanların değil. Hakk Yol canın birbirine Xızır olduğunu canında bilir. Sana düşman edilenin, düşmanlık gerekçelerini ortadan kaldırmakla mükkelleftir. Hakkın Emri Rızası başka türlü mümkün olamayacaktır. Hakk Yasasında iyi ve kötü yoktur. İyilik, kötülük Şir ile Suret bulan Eşirleirin değil, Beşirlerin ( Emdiği sütü helal etmeyen, Soysuz) Çerçilerin( Tüccarların) ve Beredayi(Kardeş katili, başıboş) -Komsuz (Toplumsuz) ların işidir. Şeytanlık toplumlara hüküm sürmektir. Yoksa Hakk Deryasında melek donlu Marheş ( Yılan Donlu) olmak ve sorgulama gücüdür. Şeytana ihtiyaç duyan Nehaktır. Onun kötülük donunu açığa çıkaran ve kullanan Nehaktır. Hakk bizi Nehaklardan korusun. Çünkü Nehak kendisine tarla eker. Şeytanlıkla Allah’ı mülküne bekçi eder. Allahın adıyla Şeriat kurar ve o tarladan aldığın bir elma için seni hırsız ilan eder kolunu keser. İğdam eder. Hakk Yol ise tarlayı Allahın Emri Rızası sayar, beraber üretir. Aldığın elmada Rızalık arar. Şeytanlık rızalık almamak, nefsine tamah etmektir. Nefis için alınan ise darı görülendir. Dar Hakk’kın canda zuhur etmiş vicdanıdır. O vicdan affeder, cana Xızır olur. Canın kendini bulması için gayret eder. Elma göz hakkıdır artık. Ele Nazar eder. Dile nazar eder.Göze nazar eder.
Nehak uslanmaz ise Huri Melekler( Kemerbest Kadınlar) ,Mervanlar (Kahraman), Pehlivanlar( Göğüs, Göğüse savaşanlar), Gilmanlar(Kemerbest Erkekler) Şexmar’ın emrinde, Pir’in önderliğinde Meydana gelirler. Artık Nehak’a karşı şer meydanıdır. Deewladidir(Kaustur, annenin evladı tutamadığıdır) meydan Hakk Meydanıdır. Nehaka karşı Mertlik meydanıdır. Düşmanlık edene, düşmanlığında mertliğini gösterme zamanıdır. Xanedan ve Eşir olma zamanıdır.
O vakit. Tek nara ve gulbang yayılır meydanda Ya Heq tu gemasi mede, ya Xızır tu alike, bo sewiyan, bo dayikan, bo canikan, bo kal u piran, ya Pir qeretke, devrana neheke, meydana şer u mervan u pehlivanaya, va meydan, meydana Heq’e. Lexin, dil u cane, fikr u ramane, jir bin, tir bin, Pir bin Heq pışta we, Huri Melek pere we, Gilmanan singe we kalxanın. Hun Şire Yezdan’ın Çawkaniya Usen’in, catkın bawo catkin, qeretkin xenge qeretkin, şire xwe helal kin, sere me bilind kin. Bejin ya Xızır rabın ser linga.
Ya Hakk eksiklik vermeyesin, yardımcı olasın ya Hızır. Yetimler için, Analar için, Kadınlar için, yaşlılar için, gayretli ol ya Pir. Nehakın devranıdır. Vurun Aslanların, Kahramanların, Pehlivanların, Hakk’ın Meydanıdır. Hakk sizinledir. Umutlu, yürekli, güçlü, dayanıklı, kamil olun. Huri melekler size kanattır. Kalkandır Gilmanlar göğüslerinizde. Şiri Yezdansınız, Hüseyin’in gözpınarlarısınız. Atik olun babalar, gayretli olun kızkardeşler, sütünüzü helal edin, başımızı dik tutun. Ya Hızır deyip ayağa kalkın.
Nubuvvet’in Hakk’kın Emri Rızası için devran Nehak’ın ise Velayet nuru ile Meydan Hüseyin’indir. Hakk Meydanında başımızı dik tutan kahramanlara, kardeşlere, kızkardeşlere aşk olsun.
“ Maraş’ta Nehak’ın zülmünde kahramanca direnip Hakk’ka yürüyen canlarımızı Aşkla anıyor. Anıları önünde eğiliyorum. Hakk Yol Alevi Halkları öncelikle Maraşta yaşarken göç ettirilen canlar topraklarına sahip çıkmalıdır. Her Maraşlı yerleştiği memleketlerde topraklarına ve kültürlerine sahip çıkmalıdır. Yasal hakları olan tapu güncellemelerini ve yeni alımları organize etmelidirler. Aynı durum Adanalı, Antepli,Tokatlı, Bulgaristanlı, Suriyeli, Dersimli, Sivaslılar içinde geçerlidir. ”
Bülent FELEKOĞLU Tarihçi – Yazar