Ana SayfaGüncel Haberler‘Birileri bilerek tarımı yok...

‘Birileri bilerek tarımı yok ediyor’

Tarım topraklarına kurulan JES’ler Aydınlı çiftçileri bezdirdi. Ürünün kalitesinin ve veriminin düştüğünü söyleyen çiftçiler, ‘Bu kadar zehirin içinde ürün nasıl yetişsin’ diye sordu

Jeotermal Enerji Santralleri (JES) tehdidi yüzünden çevre kirliliği ve bu kirliliğin tarımsal ürünler üzerindeki etkisi giderek artıyor. Aydın’da birinci sınıf tarım topraklarında ürünler yetişemez hale gelirken, kentin en önemli tarımsal ürünlülerinden olan zeytin, incir ve üzüm, JES’lerin havayı, suyu, toprağı kirletmesine bağlı olarak eski tadını kaybetti. İncirde son yıllarda önemli ölçüde verim düşüklüğü yaşanırken, zeytinden de yeterli verim alınamadı. Aydınlı çiftçiler JES’lerin yarattığı tahribat nedeniyle incir, zeytin ve üzümde umduğunu bulamadığını dile getirdi. Germencik ilçesine bağlı Ortaklar Mahallesi’nde yaşayan çiftçilerden Abdüsselam Zengin, 1988’den beri kendi bahçelerinde zeytin ve incirle uğraştığını belirterek, JES’ler kurulmadan önce zeytin hasadı zamanında 5 ay boyunca zeytin toplamaya gittiklerini kaydetti. Şimdilerde zeytin sezonunun bir ay sürdüğünü aktaran Zengin, verimliliğinin düşüklüğünden yakındı. Zengin, JES’lerden sonra bazı zeytin ağaçlarından 3-4 yılda bir defa ancak verim alabildiklerini söyledi.

Ürün kaybı had safhada!

Aydın’da incir ve zeytinin her geçen yıl kötüye gittiğini söyleyen Zengin, “Sanki birileri bilerek tarımı yok etmek için elinden geleni yapıyor. Kurulan JES’lerle birlikte incir artık büyümüyor. Zeytin ise, eksiden 3-4 kilo zeytinden bir kilo yağ elde ediliyordu. Ama şimdi ise 8-9 kilodan 1 kilo yağ elde ediliyor” dedi. Germencik’te 30 yıldır çiftçilik yapan 5 çocuk babası Feyzi Çınar da, son 2 yıldır incilerinin siyahlaştığını ve büyümediğini belirtti. Aydın’da artık geçimini sağlayamayan çiftçilerin ağaçlarını keserek, fabrika ve firmalara sattıklarına dikkat çeken Çınar, Naipli Deresi’nin ise suyunun kirletildiğini belirtti. Çınar, “Biz 14-15 yaşındayken Menderes suyunu içerdik. Şimdi ise balığı bile yok. Bütün yetkililer kulaklarını doğa katliamına kapatmış durumda. Sadece zeytin, incir değil, üzüm ve mandalina da yok oluyor. Bu kadar zehrin içinde ürün nasıl yetişsin” diye konuştu. Köşk ilçesinde yaşayan ve 12 yıldır çiftçilik yapan Yusuf Ayvaz ise, JES’lerin oluşturduğu tahribatın had safhada olduğunu ifade ederek, çiftçilik yapmayı bırakmakla karşı karşıya olduğunu söyledi. JES’lerle birlikte nem oranının yükseldiğini belirten Ayvaz, “Şirketler bizi mahvettiler. Daha önce topraklarımızda su vardı. Ama şimdi su yok. Su kaynaklarımız yok oluyor. Tatlı suyumuz yok artık. Ürünlerin kaybı had safhaya ulaştı” ifadelerini kullandı.

 Ruken Demir/MA

Alevi Gazetesi Haber Merkezi
Alevi Gazetesi Haber Merkezi
Alevi Gazetesi Haber Merkezi, ulusal ve uluslararası haber ajanslarından derlenen haberleri Alevi toplumunun bakış açısıyla okuyucularına sunar.
spot_img

En Çok Okunanlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Yazardan Daha Fazlası

Şevin Özdenin tutuklanması Alevi gençliğine saldırıdır!

AHA Pir Sultan Abdal Kültür Derneği Genel Başkanı Cuma Erçe, Şevin Özden'in tutuklanmasının Alevi gençliğine yönelik bir saldırı olduğunu belirterek, bu durumun demokratik mücadelenin baskı altına alınması anlamına geldiğini ifade etti. Özden'in gözaltına alınmasının hukuksuz olduğunu vurg

CHPde cemevi protestosu sonrası 63 üye askıya alındı

CHP İstanbul İl Başkanlığı, Garip Dede Cemevi'nde Kemal Kılıçdaroğlu'na yönelik protesto sonrası 63 üyenin üyeliklerini tedbiren askıya aldı. İl Başkanı Gürsel Tekin, bu durumun inanç mekânlarına saygısızlık olduğunu belirterek, cemevlerinin siyasi hesaplaşmalara a

Sivas Katliamında hayatını kaybedenler anıldı

Almanya Federal Meclisi, Sivas Katliamı'nın 33. yıl dönümünde anma etkinliği düzenleyerek, katliamda hayatını kaybedenleri andı ve faillerinin Almanya'da serbest yaşamalarının hukuki sorumlulukları gündeme getirdi. Etkinlikte, adalet arayışının önemi ve ce

Bayram Balcı, özgür basın mücadelesinde unutulmayacak!

Gazeteci Bayram Balcı, Belçika'da kanser tedavisi gördüğü hastanede hayatını kaybetti. Özgür basın mücadelesinin önemli isimlerinden biri olan Balcı, 27 Haziran 2026'da Ankara'da toprağa verilecek.
spot_img