Ana SayfaGüncel HaberlerŞifa dağıtan bitkiler bu...

Şifa dağıtan bitkiler bu yıl da yasağa takıldı

Hakkari’nin dağlarından toplanan rêvas, kenger, pûnk, ardu, sterk ve gulîk yayla yasakları ve “özel güvenlik bölgeleri” nedeniyle bu yıl pek fazla toplanamıyor.

Hakkari’nin Çukurca, Şemdinli ve Yüksekova ilçelerinde baharın gelmesiyle birlikte dağlardan toplanan otlar şehir merkezlerinde tezgahlarda satılmaya başlandı. Yüksekova’da Cengiz Topel Caddesi üzerinde kurulan tezgâhlarda satılan rêvas, pûng, ardu, sterk, gulîk gibi bitkiler sofraların vazgeçilmez lezzetleri arasında yer alıyor.
BİTKİLERİN BÖLGE EKONOMİSİNE KATKISI BÜYÜK
Cadde üzerinde kurduğu tezgahta gün boyu dağlardan getirilen otları satan Ekrem Çallı, kış aylarında balık sattığını, baharın gelişi ile birlikte balıkların yerini otların aldığını söyledi. Söz konusu bitkilerden yüzlerce insanın para kazandığını belirten Çallı, “Zor koşullarda toplanan otların emeği çok büyük. Kırsal kesimde yaşayan insanlar otları toplayıp bize satıyorlar, biz de bunları tezgahımızda sergileyip satıyoruz. Otlar ilk çıktığında pahalı oluyor ama zamanla fiyatta düşüş yaşanıyor” diye konuştu.
Bölgede süren askeri operasyonlardan dolayı otların sınırlı miktarda toplanabildiğine dikkat çeken Duman, “Otları topladığımız alanların birçoğu şuan askeri yasak bölgedir. O nedenle çok toplayamıyoruz. Oralarda yasaktan kaynaklı ziyan olan dünya kadar ot var. Umarım artık yasak kalkar biz de bunlara ulaşırız” dedi.
YÜKSEK DAĞLARDAN TOPLANIYOR
Yurttaşlardan Arafat Çallı ise, bitkilerden en sağlıklı ve en çok satılanı olan Rêvas’ın Nisan sonu, Mayıs ve Haziran aylarında toplandığını dile getirerek “Bu bitki genel olarak bin metreden 4 bin metreye kadar yüksek dağlık alanlarda yetiştir” ifadesinde bulundu. Rêvas’ın kanser hastaları tarafından bolca tüketilmesi gerektiğine dikkat çeken Çallı, “Bunların yanı sıra, stêrk, ve punk bitkisinin sindirimi kolaylaştırdığı, mideyi rahatlattığı ve mide bulantısına iyi geldiği bilinmektedir. Aynı zamanda şeker ve tansiyon hastalıkları içinde iyi geldiği söylenmektedir” dedi.
‘BU BİTKİLERE ULAŞMAKTA SIKINTI YAŞIYORUZ’
Pûnk, ardu, sterk, gulîk gibi bitkilerin faydalarına değinen Çallı, “Dağların insanlara ikramı olan bu mucizelere yasaklar yüzünden ulaşmakta sıkıntı yaşıyoruz. Özellikle Yüksekova’nın Oremar bölgesi, Orşê yaylası ile Doskiyan bölgesinde yoğun bir şekilde yetişen bitkiler yasağa takılıyor. Ama tüm zorluklara rağmen biz köylüler toplayıp bize ulaştırıyor” diye konuştu.
Alevi Gazetesi Haber Merkezi
Alevi Gazetesi Haber Merkezi
Alevi Gazetesi Haber Merkezi, ulusal ve uluslararası haber ajanslarından derlenen haberleri Alevi toplumunun bakış açısıyla okuyucularına sunar.
spot_img

En Çok Okunanlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Yazardan Daha Fazlası

Amedde Muharrem Cemi ile Birlik ve Kardeşlik Vurgusu

Amed'de Muharrem Matem Orucu kapsamında düzenlenen Muharrem Cemi, birlik ve kardeşlik vurgusuyla gerçekleştirildi. Post Dedesi Musa Karkin'in önderliğinde, Alevilikteki rızalık anlayışı ve Kerbela'dan günümüze uzanan acılar anıldı.

Spor, ırkçılığa karşı birlikteliğin sembolüdür

AABK Eşit Başkanı Hüseyin Mat, 2026 FIFA Dünya Kupası vesilesiyle sporun ırkçılığa karşı sağladığı birlikteliği vurgulayarak, farklı kültürlerin bir arada yaşamasının önemini ve milli takımların çok kültürlü yapısının bu amaca hizmet ettiğini ifade etti. Mat, spor

Suriyedeki Alevi soykırımı için acil eylem çağrısı!

Mersin'de, Suriye'deki Alevilere yönelik soykırım ve insan hakları ihlalleri için bir basın açıklaması yapıldı. İnisiyatif üyesi Yusuf İngilok, Alevi kadın ve çocukların kaçırılması gibi ihlallerin artarak devam ettiğini belirterek, uluslararası kuruluşlardan acil eylem çağ

Alevi Kurumları Antalyada Birlik Mesajı Verdi!

Antalya'daki 13 Alevi kurumu, Pir Sultan Abdal Dergahı'nda yapılan bir konuşmaya sert tepki göstererek, Alevilik değerlerinin ihlal edildiğini belirtti. Kurumlar, inanç özgürlüğüne saygı gösterilmesi gerektiğini vurgulayarak, birlik ve beraberlik içinde hareket etme kararlılıklarını ifade et
spot_img